Mød i denne måned Mads Bruun, Deployment Strategist fra Palantir Technologies med både bachelor og kandidat fra Cambridge University. Du kan møde Mads til DSA Careers den 20/8 – se mere her.
Mads vil fortælle om, hvordan studier i udlandet førte ham til et job hos en af de førende softwarevirksomheder i Silicon Valley, og hvilke egenskaber en virksomhed som Palantir særligt er på udkig efter, når de ansætter nye medarbejdere. Ydermere vil han tale om, hvilke problemer han løb ind i, da han gerne ville læse og arbejde i Danmark med en bachelorgrad fra udlandet. Mads Bruun er Deployment Strategist hos Palantir Technologies i London og er involveret i en del af virksomhedens arbejde i Norden. Mads blev student fra Red Cross Nordic United World College i Norge og har senere fået en Bachelor of Arts samt en Master of Philosophy i økonomi fra University of Cambridge.
Hvad fik dig til at læse i udlandet?
Da jeg var 14-15 år læste jeg om en organisation ved navn United World Colleges, og jeg besluttede med det sammen, at jeg måtte ansøge om en plads på en af deres skoler. Jeg var egentlig meget godt tilfreds med min hverdag og skolegang i Roskilde, men jeg vidste også, at jeg ville blive frustreret på et tidspunkt, hvis jeg ikke opsøgte de fantastiske muligheder, der var og er, for at udforske verden uden for Danmark. Jeg var fast besluttet på, at jeg skulle så langt væk som muligt for at finde et sted, der var en stærk kontrast til Danmark. Af de skoler, som er tilknyttet United World Colleges, valgte jeg derfor skolen i Hong Kong som min førsteprioritet. Før jeg kunne komme så langt, skulle jeg dog først gennem en udvælgelsesproces, og selv hvis jeg blev udvalgt, var det ikke sikkert, at jeg ville blive sendt til min førsteprioritet. Jeg endte med at få mulighed for at gå på skolen i Norge, som jeg faktisk prioriterede lavest af alle skolerne. Det endte med at være et par fantastiske år socialt såvel som fagligt. 200 studerende fra 80 forskellige nationer skabte et unikt miljø, og den periode var utvivlsomt de mest formative år af min tid som studerende i udlandet.
Efter jeg havde læst International Baccalaureate, var det dog hurtigt klart, at jeg ville have problemer med at komme ind på de mest attraktive studier i København, da omregningen af mine karakterer til danske karakterer var ekstremt ufordelagtig. Samtidig havde jeg også en ambition om at teste mine evner på det højeste niveau, og da jeg fik mulighed for at læse på universitet i Cambridge, besluttede jeg med det samme at tage til Cambridge.
Hvordan var undervisningsformen på Cambridge?
Intens er vel det mest dækkende ord her – i de fleste semestre havde jeg i gennemsnit to til tre afleveringer om ugen. Disse kunne være alt fra essays på 3000-4000 ord til øvelser med matematiske problemer, og professorerne forventede, at man kunne formulere sine tanker koncist og præcist, når man mødte op til undervisning. Typisk var det i grupper af to til tre studerende, man mødte professorerne på ugentlig basis for at gennemgå sin opgave og diskutere ugens emne. Det årlige eksamenssemester fandt jeg udfordrende. Det var typisk en periode på tre måneder, hvor der blev studeret 12-16 timer om dagen syv dage om ugen. Konkurrencen var mærkbar, og jeg oplevede flere gange, at medstuderende ikke ville dele resultater og noter. Det var ekstremt intenst, men det var også ekstremt lærerigt, da man blev nødt til at prioritere sine opgaver i mindste detalje og bevare overblikket.
Var der et stærkt skandinavisk miljø?
Der var et meget aktivt “Scandinavian Society” i Cambridge, som vist blandt andet havde ugentlige sammenkomster på et college, og der var ofte også middage, som man kunne melde sig til. Mit eget engagement i ScanSoc var dog begrænset
Hvordan bruger du din uddannelse i dit job hos Palantir?
Der er især tre ting fra min uddannelse i Cambridge, som jeg bruger i mit daglige arbejde:
Hos Palantir arbejder vi med ekstremt store datamængder, og selvom jeg aldrig arbejdede med så store datamængder, da jeg læste økonomi, har mange timer i selskab med først Stata og senere R været det hele værd. En god generel dataforståelse er ofte nødvendig, når vi arbejder med vores klienter, og en solid baggrund inden for databehandling og –analyse hjælper mig i mit daglige arbejde. Hvis man arbejder med uoverskuelige datamængder, skal ens mentale model være struktureret nok til, at man hurtigt kan danne sig et overblik og se muligheder. Fra min studietid er det nok den faglige evne, som jeg oftest bruger i dag.
Arbejdspresset i Cambridge krævede, at jeg altid brød en stor arbejdsmængde op i mindre dele, så arbejdet blev overskueligt, hvilket også gjorde mig i stand til at prioritere de forskellige dele. Vores opgaver hos Palantir er komplekse, og den bedste løsning indeholder ofte mange komponenter, som kræver optimal eksekvering, hvis implementeringsfasen skal være tilfredsstillende. Udfordringen er at kunne dele arbejdet op i forskellige dele og at kunne strukturere og prioritere arbejdet på den bedst mulige måde. Selvom de opgaver, som jeg sidder med i dag, adskiller sig fra opgaverne i min studietid, bruger jeg hver dag evnen til at bryde udfordringer op i mindre dele, så man bliver i stand til at strukturere, prioritere og eksekvere på bedste vis.
Modsat mange af mine kollegaer hos Palantir har jeg ikke en datalogi- eller ingeniørbaggrund, hvilket bevirker, at jeg ofte har kort tid til at sætte mig ind i nye emner, før jeg skal være i stand til at vurdere omfanget af en opgave eller komme med konkrete løsninger. Det er ekstremt lærerigt, men også udfordrende, og evnen til på kort tid at tilegne sig ny viden er en evne, som naturligt blev udviklet i Cambridge, og som jeg bruger dagligt.