MEN DET GØR MINISTERIET IKKE
Sidste fredag fik vi endelig lov til at se den nye International Baccalaureate (IB) karakterskala, som træder i kraft når IB-studerende søger ind fra 15. marts 2014. Nogle af omregningstabellerne er lavet om, men det den har mest til fælles med den gamle er at den stadig diskriminerer og spilder studerendes såvel som skatteyderernes tid og penge.
DSA har været rigtig stolte af vores indflydelse på de tidlige processer og det politiske pres som gjorde, at IB’en fik en ny omregningsskala, men ligestiller den IB studerende med danske uddannelser? Nej, overhovedet ikke.
I udlandet bliver IB’en mere og mere anerkendt, men det er ikke tilfældet i Danmark, hvor alle gennemsnit under verdensgennemsnittet bliver omregnet værre end før. Det danske gennemsnit ligger under verdensgennemsnittet, men det er der ikke blevet taget højde for i den nye omregning. Den nye omregning har ikke en gang været i høring, hvor man kunne have indraget f.eks. de danske IB-skolers eller DSAs ekspertise og resultatet er desværre derefter.
Den stadig manglende ligestilling mellem IB-studerende og elever på danske gymnasieelever uddannelser er en katastrofe for de tusinder af elever på de danske IB skoler, som gerne vil læse i Danmark. Punkterne som tydeligt illustrerer manglerne er blandt andet at IB studerende ikke må bruge den såkaldte “Bonus A ordning” og gange deres gennemsnit, hvis de har taget over tre højniveausfag. Et andet punkt, som illustrerer den manglende indsigt, er kravet om Engelsk B for at studere på et dansk universitet. Dette er på trods af at ALLE IB-uddannelser i Danmark udelukkende foregår på engelsk. Det er spild af skatteyderes penge og de studerendes tid da de skal tage ekstra kurser og derved påbegynder studie senere.
Konsekvensen for Danmark og de studerende er katastrofal. Den nye omregningsskala betyder blandt andet at det kan være umuligt for en IB studerende at komme ind på en dansk videregående uddannelse, på trods af at de kan blive optaget på præcis de samme fag på eliteuniversiteter i udlandet, så som Oxford, Harvard og Cambridge. Et andet alternativ er, at de studerende kan spilde flere år på ekstra kurser, for derefter at prøve at søge ind i Danmark.
Den nye omregningsskala tvinger simpelthen de studerende til at udsætte Danmark for ‘hjerneflugt’, hvor de unge, som velfærdsstaten har investeret i, nærmest bliver landsforvist hvis de vil studere på universitetet. Dette er et problem for Danmarks fremtid, da disse unge skulle have været med til at løse de demografiske udfordringer.
Udover staten, så går det ud over det danske erhvervsliv, da de største danske firmaer hungrer efter højtuddannede med international erfaring, og så er det jo endnu mere paradoksalt at vi fortsætter med at sende dygtige elever med netop den eftertragtede internationale erfaring til udlandet. Dette er specielt en udfordring, da næsten 50% af tilfældene bliver i udlandet efter endt studie.
Vi er nødt til at ændre omregningstabellen igen. Vi kan ikke fortsætte med at diskriminere elever, der har taget en international ungdomsuddannelse.
Og hvorfor? Danmark og de studerende har eller ikke råd til at lade være.
DSA har d. 12. marts 2014 afleveret en rapport til Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen, der sammenfatter de udfordringer den nye omregningsskala resulterer i. Rapporten er bygget på respons og kommentarer fra kommende, nuværende og tidligere studerende samt IB institutioner.
Læs rapporten her.