Pressemeddelelse: Danish Students Abroad hilser ny studielånsordning velkommen

I DSA er vi glade for, at det fra i fredags er blevet lettere at finansiere et uddannelsesophold i udlandet. Den nye SU-studielånsordning vil gøre det lettere for de studerende at tage springet til en hel uddannelse eller et semester i udlandet. Vi ser studielånsordningen som et positivt træk og et skridt i den rigtige retning. Det er en tilkendegivelse af, at vi som samfund har brug for, at flere får udlandserfaringer, og at vi desværre halter bagefter vores nordiske naboer, når det kommer til at imødekomme de studerendes udlængsel.

Derfor er vi også samtidig skuffede over, at ordningen kun er forbeholdt kandidatstudier og semesterophold på bachelorniveau. Vi mener, at det også skal gøres nemmere at studere en bachelor i udlandet. I øjeblikket er det nemlig hverken muligt at få udlandsstipendium eller det nye udlandsstudielån, hvis man søger ind på en bacheloruddannelse i udlandet.

Næstformand i Danish Students Abroad Mia Eskelund Pedersen udtaler:

“For at nå regeringens målsætning om at 50% af alle studerende på de videregående uddannelser skal tage et udlandsophold i 2020, er man nødt til også at give yderligere økonomiske incitamenter til at bachelorstuderende får mulighed for at tage deres uddannelse i udlandet. Studieafgifter i udlandet er ofte høje, og man risikerer, at kun studerende, hvis forældre kan betale, kommer af sted.”

Kontakt os

Hvis man har spørgsmål, som ikke er besvaret i denne artikel, eller brug for personlig vejledning, er man mere end velkommen til at udfylde vores kontaktformular og få hjælp af vores studievejleder.

Indhold

Har du overvejet at støtte DSA?

Vores artikler kan læses af alle, men vi opfordrer dem, der kan, til at blive betalende medlem. Det koster ikke meget og hjælper os til at kunne fortsætte med at hjælpe studerende i udlandet, da medlemskontingenter er vores eneste indtægtskilde.

Hvis du allerede er medlem, kan du logge ind nedenfor.

Email-adresse
Adgangskode