Navn: Inge-Merete Hougaard
Universitet: Lunds Universitet
Studieretning: MSc in International Development & Management (LUMID)
Beskriv dit udlandsophold
Jeg læser MSc in International Development & Management på Lunds Universitet i Sverige.
Hvornår fik du ideen til at læse i udlandet?
Jeg kan ikke sige præcis hvornår min interesse for udlandet startede (den har nok altid været der), men jeg gik på en internationalt orienteret efterskole, Skals Efterskole, hvilket banede vejen for at jeg startede på den nyoprettede IB-linje (international studentereksamen) på Grenaa Gymnasium. Siden er det internationale kommet helt naturligt.
Efter min IB-eksamen tog jeg et halvt år som backpacker, hvilket virkeligt skærpede min interesse for at få en international dimension i min uddannelse, og jeg søgte efterfølgende ind på det Samfundsvidenskabelige Internationale Basisstudium (SIB) på Roskilde Universitet. Det var på daværende tidspunkt ikke helt problemløst at springe fra IB ind på en dansk universitet; eftersom eksamensresultaterne først blev offentliggjort efter ansøgningsfristen til universiteterne og man skulle søge ind via kvote 2, var man tvunget til at vente et år med at søge ind (hvilket dog passede mig meget fint). Derudover var det svært at omsætte IB-karaktererne til det danske system – fx blev mit samlede gennemsnit ifølge den officielle omregningsskala en hel karakter lavede end hvis man omregnede karaktererne hver for sig. Jeg ved ikke om det er blevet ændret med indførelsen af 12-skalaen, men jeg synes under alle omstændigheder ikke det skal afholde folk fra at tage en IB da det åbner så mange andre døre.
Hvad er din oplevelse af at læse i udlandet?
Jeg har læst i udlandet i to omgange. Først fik jeg glæden af et semester på Universidad Autónoma de Madrid i Spanien i løbet af mit bachelorstudium på Roskilde Universitet. Som erasmusstuderende fandt jeg det lidt svært at lære spaniere at kende; man kom nemt til at leve i en lille erasmusboble uden meget at gøre med resten af de studerende. Vi var et par stykker som havde en del undervisningstimer sammen og kom rigtig godt ud af det med hinanden. Så var der jo også lige den sproglige barriere, som kun blev forstærket af ovenstående. Når det er sagt var det et lærerigt og spændende semester, og det var interessant at møde et andet universitetssystem. Der var selvfølgelig et par administrative problemer før, undervejs og efter med valg af fag og overførsel af merit, men jeg kom igennem uden større mén og det afholdte mig ikke fra at søge ud igen.
Mit andet udlandsstudium er nu, hvor jeg læser hele min kandidat i International Development and Management (LUMID) på Lunds Universitet i Sverige. Jeg overvejede længe at læse i Syd- eller Mellemamerika, men jeg endte at gå efter studiet, ikke landet. Jeg havde hørt om LUMID under mit bachelorstudium og synes det lød lige i øjet. Og så passede det mig fint at være nær København igen, eftersom jeg havde været næsten et år i praktik i udlandet mellem min bachelor og kandidat.
Med en times togtur mellem København og Lund besluttede jeg mig for at blive boende i København og pendle til Lund. Det talte også med i overvejelserne at vi på tredje semester har obligatorisk praktik i udlandet, så det ville kun være et års pendling, plus hvad der ville være af vejledermøder under specialesemestret. At blive boende i København betød selvfølgelig at jeg mistede noget af det sociale på studiet – især i starten hvor jeg også havde studiejob i København. Hvis jeg skulle læse længere tid end 1 + ½ år ville jeg nok have flyttet til Lund eller Malmö.
Lund er en god lille by at studere i – der er masser spændende studenterforeninger, arrangementer, debatter og foredrag, som jeg især havde glæde af i løbet af andet semester. Derudover er der en masse fest og ballade i weekenderne, men at dømme ud fra mine medstuderende er det vist mere oplagt hvis man læser på bacheloren og lige er startet på universitetet.
Hvad er den største udfordring ved at læse i udlandet?
Da der ikke kræves yderligere meritoverførsel eller godkendelse når man først er optaget på kandidaten, har de administrative udfordringer mest været i forbindelse med SU og togkort. Jeg fik først min endelige bekræftelse for optagelse i juli (med studiestart i midt-august), og kunne derfor ikke nå at søge SU og uddannelseskort/togkort til tiden; dette skulle gerne gøres allerede i april. Derfor måtte jeg betale normal togkortspris de første seks måneder indtil ansøgningen kom igennem systemet. Efter en del telefonsamtaler med DSB og SU udland, som ikke altid var lige lette at få fat på, blev alt dog refunderet, og jeg har ikke haft problemer siden. Men skal dog huske at bekræfte studieaktivitet overfor SU hvert halve år.
Derudover er det selvfølgelig nogle lange dage at pendle frem og tilbage en time i tog hver vej – især om vinteren da det blev tidligt mørkt og vi havde undervisning og gruppearbejde fra kl. 8 om morgenen til kl. 17 om eftermiddagen. Af samme grund måtte jeg stoppe med mit studiejob i København, da jeg ikke kunne få det til at hænge sammen.
Hvad har du lært af at læse i udlandet?
Særligt i Lund har jeg fået mit globale sind forstærket. I en klasse med 17 forskellige nationaliteter er det ikke altid folk er lige interesserede i at diskutere dansk politik og hvad jeg har hørt i nyhederne om morgenen. I stedet lærer man at betragte det lille kongerige med den udefrakommendes blik – se det hele i lidt mere globalt lys; man lærer at sætte pris på styrkerne og spørgsmålstegn ved svaghederne ved det danske system. Det har været lærerigt at man ikke skal længere væk end til Sverige for at opdage hvor privilegerede vi er mht. SU og dagpenge. Derudover har jeg rig mulighed for at spørge ind til begivenhederne i Grækenland, Tyskland og Tyrkiet fra end anden vinkel end hvad de danske medier bringer. Endelig er det jo en udmærket chance for at forbedre sit skandinaviske sprogøre og lære Sverige bedre at kende – både i hverdagen og på weekendture i de svenske skove.