Uddannelse på bachelorniveau i Australien

University of Melbourne

Nogle af de områder, der er særligt populære at studere i Australien, er naturvidenskab, ingeniørvidenskab, statskundskab, jura og matematik, da Australiens institutioner udmærker sig indenfor netop disse områder på globalt plan. En australsk bacheloruddannelse (undergraduate) tager mellem tre og fire år. Systemet er bygget op efter det engelske system, hvor disse niveauer hører ind under en bacheloruddannelse:

Degree Title   

Duration

Bachelor Degree (General)   

3 years full-time study  

Bachelor Degree (Professional)  

4 years full-time study  

Bachelor Degree + Honours  

3-4 years full-time + 1 additional year’s successful completion allows entry to a research Masters or Doctorate  

 

En bachelor fungerer enten som en hel uddannelse i sig selv eller som adgangskort til videre uddannelse. 

Du kan orientere dig om samtlige bachelorprogrammer i Australien lige her

Ansøgning

Der er i Australien studiestart i februar, og mange kurser har også start i juli (startdatoen er derfor ofte i juli, hvis du skal læse et enkelt efterårssemester i udlandet). Der er som sådan ikke nogen officiel deadline for ansøgninger, dog har mange universiteter selv fastsatte frister, der skal overholdes. Som international studerende anbefales det, at man ansøger minimum tre måneder før studiestart, da dele af processen (som for eksempel papirarbejde i både Danmark og Australien) kan tage længere tid end forventet. Mere information om hvordan man ansøger, kan findes lige her.

Som oversøisk studerende skal man ansøge direkte til det enkelte universitet. For at sende en ansøgning til et universitet, skal man gå til uddannelsesudbyderens egen hjemmeside og downloade deres eget ansøgningsskema. Da universiteterne har individuelle ansøgningsskemaer, kan man ikke søge ind på flere institutioner samtidigt, men skal ansøge særskilt på hver enkelt uddannelsesinstitution.

Dokumentation

Det er nødvendigt at have dokumentation til at støtte sin ansøgning. Det varierer, ligesom ansøgningen, hvilke dokumenter der kræves, men de vigtigste og mest gennemgående dokumenter er:

  • Certifikater fra tidligere uddannelser (eksamensbevis). Udskrift af studenterbevis med karakterer eller standpunktskarakterer, hvis man fortsat er i gang. Disse dokumenter skal som regel oversættes til engelsk og nogle gange sendes i en forseglet konvolut direkte fra dit uddannelsesinstitution, for at sikre validiteten – din uddannelsesinstitution kan oversætte eksamensbeviset for dig. 
  • Bevis for ens engelskniveau. Mange universiteter anerkender ens karakter fra eksamensbevis som dokumentation for engelskniveau. Mindstekrav er karakter på 7 for A-niveau, og 10 for B-niveau. Andre universiteter kræver en test. Her er en TOEFL-test (Test of English as a Foreign Language) den internationalt mest anerkendte sprogtest efterfulgt af IELTS (International English Testing System). 
  • Certifikater eller dokumenter, som påviser tidligere uddannelser eller arbejdserfaring i tilfælde af, at man søger nogle specifikke kurser eller ”scholarships”.
  • Kravene for dokumenter kan variere fra universitet til universitet, vær for eksempel opmærksom på om anbefalinger eller ”motivational letter” er nødvendigt – information om dette findes på de enkelte uddannelsesudbyderes hjemmesider.

Letter of Offer

Såfremt man bliver optaget, modtager man et “Letter of offer”. For at bekræfte tilbuddet skal man besvare brevet ved at underskrive og sende et ”acceptance of offer” retur til uddannelsesinstitutionen.

Før man accepterer tilbuddet, bør man sikre sig, at man forstår de rettigheder, man har – for eksempel mulighed for refusion af indbetalt depositum mv. Hvis man er skeptisk eller utilfreds med noget, der står i brevet, bør man ligeledes agere på dette. For en sikkerheds skyld bør man beholde en kopi af ens Letter of Offer. Man skal f.eks. sikre, at man møder de krav, et student visa stiller, før man accepterer.

Efter accept af ens ”Letter of Offer” vil man modtage informationer om den uddannelse, man er kommet ind på. Desuden bliver man informeret om, hvilke beløb der evt. skal betales, samt hvilke muligheder man har for at få kompensation i tilfælde af, at uddannelsen ikke gennemføres.

Efter tilbuddet er blevet accepteret, og depositum er blevet betalt, modtager man ”Electronic Confirmation of Enrolment” (eCoE) via email. For mere detaljerede informationer vedrørende ansøgningsprocedurer bør det enkelte universitets ”Student Admission Office” kontaktes.

Kontakt os

Hvis man har spørgsmål, som ikke er besvaret i denne artikel, eller brug for personlig vejledning, er man mere end velkommen til at udfylde vores kontaktformular og få hjælp af vores studievejleder.

Indhold