Blog

I dag tirsdag skal lovforslag 118 om ændring af den nuværende universitetslov til drøftelse i Folketinget. Den er egentlig ikke så relevant for en organisation som Danish Students Abroad, men lovforslaget indeholder dog et par ændringer, der alligevel har interesse for danske studerende i udlandet.

Det handler om en sag, som er rimelig teknisk og lyder lidt kedelig; nemlig den såkaldte balanceproblematik. Kortfattet handler det om, at de danske universiteter helst skal sende ligeså mange studerende ud på Erasmus-ophold, som der kommer til universitetet udefra. Ellers risikerer universiteterne nemlig at skulle betale deres ‘skolepenge’ tilbage. Loven og selve ændringen virker egentlig fornuftig nok, men studerende som gerne vil til udlandet uden for universiteternes aftaler risikerer at komme i klemme.

DEBAT. Igen i dag bringes et DSA-læserbrev. Hvis du kommer i nærheden af dagens udgave af Århus Stiftstidende, så slå op på side 17!
Københavns Universitet har for nylig meldt ud, at 39 bacheloruddannelser vil kræve minimum 6 i gennemsnit, resulterende i en betydelig forværring af mulighederne for optagelse. Det bliver dyrt, og det er ærgerligt for Danmark, at mange af de elever, der nu bliver færdige på bl.a. Langkær Gymnasium / HF / IB World School og Grenaa Gymnasium, må genoverveje universitetsdrømmen i Danmark, og måske tænke i nye baner og flytte uden for landets grænser for at tage på universitetet.

Skærmbillede 2014-03-20 kl. 10.07.31

DEBAT. Vejle Amt Folkeblad bragte i går (18. marts) et læserbrev skrevet af DSAs Mia Eskelund. En mere retfærdig omregning af International Baccalaureate-karakterer er en af DSAs mærkesager. "28. februar præsenterede uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen en ny omregningsskala for danskere med en international studentereksamen, International Baccalaureate...

DSA profil 1Universitet: Fontys University of Applied Science Degree: Bachelor i Fysioterapi Hvorfor udlandet? Da jeg var 11 flyttede jeg med mine forældre og min lillebror til Dubai, så jeg snakkede flydende engelsk, da jeg var 12. Efter at have boet der 6 år, kunne jeg godt mærke at mit danske haltede ret meget - specielt når jeg skulle læse eller skrive. Derfor valgte jeg i 2. G at starte på Oure Kostgymnasium på den samfundsfaglige linje, da det ville give mig bedre chancer for at komme ind på et dansk universitet. For mig var der rigtig godt at starte på et privat gymnasium, for det gjorde, at jeg fik lov til at aflevere nogle af mine opgaver på engelsk. De hjalp mig også med at søge om lov til at skrive min SRP på engelsk, da jeg ikke ville kunne skrive en stor opgave på dansk. Jeg vidste dog allerede på det tidspunkt, at jeg helst ikke ville studere i Danmark, men jeg vidste ikke, om jeg ville få råd til at læse i udlande. Den endelig beslutning om at flytte tog jeg faktisk først i sommerferien, inden jeg skulle starte, efter jeg var kommet ind i både Danmark og Holland. Jeg blev enig med mig selv om, at jeg havde brug for den internationale oplevelse igen, og at det ville være lettere for mig at læse det faglige på engelsk.

IB’en er ikke for sjov. Størstedelen af DSAs bestyrelse har taget den og kan derfor fortælle om den engelske og internationalt respekterede uddannelse. Den har på mange områder fælles fag som den danske HTX (gymnasium), men her er en lille liste over forskellene: Undervisningen og pensum: Alt...

Ny oversigt over optagelseskrav på Statskundskab på KU Problematikken om optagelse på kandidatuddannelsen i statskundskab ved Københavns Universitet har længe været kendt af DSA. Problemet er dog blevet en smule nemmere at overkomme nu. Efter gentagne henvendelser fra DSA’s bestyrelse og menige medlemmer (tak til jer...

[caption id="attachment_2729" align="alignright" width="300"] Lund Universitet(c) www.challengeyourperspectives.com[/caption] Politiken bragte i går en kedelig nyhed. Kun 445 danskere studererer læser i Sverige, mens 2000 svenskere læser i Danmark. Men det er slet ikke så skidt i det svenske i hvert fald ikke, hvis man spørger DSAs medlem...

Til Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen,

Kære Sofie Carsten Nielsen, Da den nye omregningsskala for ungdomsuddannelsen, International Baccalaureate (IB) ikke blev sendt til høring og derfor mangler ekspertisen fra samtlige institutioner og organisationer, som arbejder med den, så introducerer Danish Students Abroad (DSA) hermed en rapport, som illustrerer nogle af de aspekter, der opretholder diskriminationen af danske IB studerende. Danish Students Abroad (DSA) er en interesseorganisation som repræsenterer danske studerende før, under og efter studieophold i udlandet fra ungdomsuddannelser og op til Ph.D. niveau. Denne rapport er desuden støttet af United World Colleges Danmark, Danes Worldwide og IB Alumni Danmark, som repræsenterer kommende, nuværende og tidligere IB studerende, samt disses forældre. DSA har siden etableringen af organisationen arbejdet for, at IB-studerende vil blive ligestillet med danske studerende på ungdomsuddannelserne, og vi har derfor set frem til den nye omregning, som blev præsenteret og trådte i kraft den 28. februar. På trods af mindre forbedringer på nogle af områderne, så har den nye omregningsskala store mangler, som resulterer i en fortsat diskrimination af de danske IB-studerende, når de vælger at søge ind på et dansk universitet.

Skærmbillede 2014-03-09 kl. 22.52.42 MEN DET GØR MINISTERIET IKKE Sidste fredag fik vi endelig lov til at se den nye International Baccalaureate (IB) karakterskala, som træder i kraft når IB-studerende søger ind fra 15. marts 2014. Nogle af omregningstabellerne er lavet om, men det den har mest til fælles med den gamle er at den stadig diskriminerer og spilder studerendes såvel som skatteyderernes tid og penge. DSA har været rigtig stolte af vores indflydelse på de tidlige processer og det politiske pres som gjorde, at IB’en fik en ny omregningsskala, men ligestiller den IB studerende med danske uddannelser? Nej, overhovedet ikke.