Månedens profil: IT-virksomheden CanopyLAB skaber bedre læring med internationalt udsyn

Månedens profil: IT-virksomheden CanopyLAB skaber bedre læring med internationalt udsyn

Teamet fra Canopy Lab

Den danske IT-virksomhed CanopyLAB vil give alle mulighed for at lære – alle skal kunne lære hvad og hvordan de vil. Med udgangspunkt i forskning og teknologi tilbyder de en online læringsplatform, hvor de gør brug af egne erfaringer inden for international uddannelse. Næsten alle medarbejdere har læst i udlandet, og det er en essentiel del af virksomhedens DNA. For udover at præge den teknologiske udvikling og fremtidens måde at lære på, har de også en vision – at gøre verden til et bedre sted.

Hvem og hvad er CanopyLAB?         

CanopyLAB er en IT-virksomhed, som udbyder verdens første sociale læringsplatform, hvor undervisningsmaterialet og læringsmetoden tilpasser sig den studerendes læringsbehov. Der er specielt fokus på, hvordan man kan erhverve sig kompetencer samt det sociale aspekt, der kan understøtte læringsprocesser.

CanopyLABs platform anvendes af flere danske og udenlandske virksomheder til bl.a. opkvalificering af medarbejdere, traineeforløb, styrkelse af professionelle netværk og mere traditionel vidensbaseret læring.

”I starten samarbejdede vi udelukkende med NGO’er om at skabe kurser. Efter at vi havde opnået nogle flotte resultater, blev vi udfordret af en stor konsulentvirksomhed på idéen om, at vores kurser kun var for unge. Derefter begyndte vi at arbejde på vores kommercielle software, der blev lanceret i 2017.”

Vi har holdt fast i at tilbyde gratis kurser i hele verden igennem vores samarbejde med NGO’er, fordi vi har en drøm om at give alle bedre forudsætninger for at lære og skabe et bedre liv for sig selv. Det er derfor, at vi er her. Og så vil vi, i kraft af det, være verdens største udbyder af gratis online kurser om bl.a. menneskerettigheder, seksuelle rettigheder, bæredygtighed og emner, som ikke har et endeligt resultat eller klart facit.

Vi har bl.a. lige relanceret et af vores kurser, der sætter fokus på romaers rettigheder i et historisk og nutidigt perspektiv og på minoriteters vilkår i Europa, som er åbent for alle i hele verden. Her kommer det til udtryk, at virksomheden er baseret på CEO Sahra-Josephine Hjorths Ph.d. ved Aalborg Universitet. Den har i dag 16 ansatte, hvoraf ni sidder i Danmark og resten i Polen samt Bosnien og Herzegovina.

Medstifter og CEO Sahra-Josephine Hjort

Hvor mange af jer har læst i udlandet? Hvorhenne?
Langt de fleste af CanopyLAB’s medarbejdere har læst hele eller dele af deres uddannelse i udlandet. Samtidig har vi to medarbejdere, der kommer fra hhv. Vietnam og Singapore.

Sahra-Josephine Hjorth (CEO og co-founder) har gået på United World College i USA og har sin bachelor fra USA, Christian Skræm Juul Jensen (CTO og co-founder) har været på high school i USA, Kim Lindgaard Jørgensen (Project Manager & Executive Assistant) har været på udveksling i Mexico og praktik i den amerikanske kongres, Trang Tran (eLearning Designer) fra Vietnam har læst hele sin uddannelse i Sydkorea, Ulla Gade Bisgaard (Senior Consultant Partnerships & Fundraising) var på udveksling i Belgien, Sørine Vesth Rasmussen (Sales & Partnership Consultant – og co-founder og tidligere præsident af DSA) har læst hele sin uddannelse i England og været i praktik i den amerikanske kongres, og Mie Skjødt Sørensen (Client Onboarding Consultant) har læst en uddannelse i Australien, så vi er meget bekendte med udlandsstudier og har international erfaring, som dækker arbejde i udlandet.

Den sidste medarbejder i Danmark, Esben Trier (COO), har dog i sit arbejdsliv boet i Finland, USA, Mexico, Hong Kong og Sydkorea, så han har også en del international erfaring. 

Hvad har I taget med fra udlandsstudierne? Og hvordan kommer det til udtryk til hverdag på kontoret?
At de fleste har læst og arbejdet i udlandet har givet CanopyLAB et internationalt perspektiv, hvor vi på tværs af virksomheden har stort set hele verden som referenceramme. Vi har derfor søgt inspiration fra mange uddannelsessystemer og læringsmetoder, hvilket har bidraget til en global forståelse af faktorerne, som har indflydelse på samfundets udvikling.

”Mere lavpraktisk betyder det også, at vi taler engelsk på kontoret. Det kommer også til udtryk i form at inspirerende oplevelser, sjove historier og ting på kontoret – vi har billeder, figurer, medaljer osv. fra hele verden. Da jeg skulle holde oplæg for Sir Richard Bransons private Convergenced arrangement som SingularityU Nordic Faculty, tog jeg også udgangspunkt i sine udlandsstudier, som det der inspirerede min læring.” 

Medstifter og CEO Sahra-Josephine Hjort

Derudover har vi naturligvis skabt et internationalt netværk som styrker CanopyLABs interkulturelle samarbejde og partnerskaber på tværs af landegrænser.

Hvordan arbejder i med uddannelse og teknologi – f.eks. i kontrast til traditionelle MOOCs?
Vores læringsplatform giver den enkelte bruger mulighed for at tilpasse indholdet og læringsmetoden, så de kan lære hvad de vil, og hvordan de vil. Vi arbejder derfor direkte med kombinationen af tech, uddannelse og fremtidens arbejdsmarked.

I vores software og disse uddannelsesforløb bruger vi teknologi som et middel – og ikke et mål – for at skabe det perfekte uddannelsesforløb for den enkelte via eLæring. Vi bruger teknologi til at understøtte den enkeltes læring, f.eks. ved at gøre dem bevidste om deres egne læringsmønstre og vaner – snart har vi også mulighed for at give brugeren tilpassede forslag til læringsoplevelser.

”Det startede med, at jeg ved minPh.d. fandt ud af, at man i et traditionelt klasseværelse lærte på over 40 forskellige måder (vi er efterfølgende kommet op på 53), men i MOOCs brugte man kun 3-5, da man kun tog de traditionelle, akademiske læringsmetoder, såsom at lytte til en forelæsning i 45 min og skrive en større opgave eller tage en quiz.” 

Sahra-Josephine Hjorth

  
Man brugte ikke teknologien til at understøtte andre former for læring, fx præsentationer, at snakke direkte med kilder, at interagere med medstuderende mm. Disse – og mange andre – læringsmetoder er en del af vores læringsplatform, der understøtter forskellige former for læring, så alle kan være med.

Desuden er vi i CanopyLAB meget fokuserede på, at man ikke kun skal erhverve sig viden, men træne kompetencer, der er vigtige for fremtidens arbejdsmarked, så man får nogle praktiske færdigheder, som man kan overføre til virkelighedens verden.

Kan de kompetencer, I bruger og søger, tilegnes gennem nysgerrighed på et internationalt udsyn?
Da vi er en international virksomhed, er kompetencer som interkulturel forståelse, samarbejde og globalt udsyn essentielle. Derfor sætter vi også altid pris på, at nye medarbejdere og praktikanter har international erfaring – om det så er fra studiet eller arbejde i en længere periode.

Vi leder fx lige nu efter to praktikanter til efteråret, hvor vi heller ikke skriver, at man behøver at kunne dansk, for vi snakker engelsk i virksomheden. Vi leder efter praktikanter, som har visioner, er passionerede og har værdier, som er i overensstemmelse med CanopyLAB, for vi vil gøre vores for, at verden bliver et bedre sted.

Stillingerne vi har slået op er som Community Building Officer og Marketing and Sales Officer og vi ser meget gerne, at DSA’ere søger – også uopfordret.

Hvad skal det hele føre til? Er der en større vision?
Vi har gjort det til vores mission at give flere adgang til læring og ændre måden, hvorpå vi lærer, ved at muliggøre at alle kan lære på den måde, som passer dem bedst. Indtil nu har de fleste eLærings-virksomheder en one-size-fit-all-model uanset den enkeltes niveau, behov og præference.

Vores vision er derfor, at alle skal have mulighed for at lære, hvordan de vil samt hvad de vil og har behov for – og således kunne tilegne sig kompetencer og viden på den måde, som de finder mest effektiv og bedst kan lide.

No Comments

Post A Comment